štatutár


Všeobecná charakteristika školy

Veľkosť školy

Škola má víziu stať sa plnohodnotnou základnou školou poskytujúcou vzdelanie na 1. a 2. stupni, kde v každom ročníku bude otvorená jedna trieda. Škola začala v prvých rokoch fungovať v prenajatých priestoroch iného školského zariadenia, s ktorým zdieľa spoločné priestory ako je telocvičňa, dielne, priestory školského dvora a jedálne. Do budúcnosti je zámer nájsť alebo vybudovať samostatný školský objekt. Naplnenie kapacity sa dosahuje postupným otváraním tried.

V školskom roku 2021/22 začala výučba v 1. až 4. ročníkom, ( spojené triedy 1.a 2.ročník a 3. a 4.ročník) kde boli prijatí žiaci z domáceho vzdelávania v meste a zo zariadenia zriaďovateľa, ktoré sme 3 roky prevádzkoval ako tzv . Centrum pre flexibilnú starostlivosť o deti. V školskom roku 2022/23 sa otvoril aj 5.ročník a ponechali spojené ročníky na prvom stupni (1.a 3.ročník a 2.a 4.ročník).

V školskom roku 2023/24 sa plánuje otvoriť popri 5. ročníku aj 7. a 8. prijatím žiakov z domáceho vzdelávania.


Počty žiakov v triedach sú do 10 detí, v odôvodnených prípadoch udeľuje riaditeľ výnimku.

Charakteristika žiakov

Na školu sa prijímajú žiaci zo širokého okolia mesta Liptovský Mikuláš a to aj z okolitých miest a obcí, ako je Liptovský Hrádok, Ružomberok, Svätý Kríž, Demänovská Dolina, Demänová, Liptovská Ondrašová, Liptovský Trnovec a iné.

Žiaci nepochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia, rodičia platia školné.

Organizácia prijímacieho konania

Žiakov do prvého ročníka sú prijaté ak splnili podmienky pre začatie povinnej školskej dochádzky, a o ktorého prijatie požiadal na základe zápisu zákonný zástupca. Od dieťaťa očakávajú adekvátne komunikačné zručnosti príslušné jeho veku.

Prijatie žiakov aj do iných ročníkov je na základe žiadosti rodičov a po prijímacom pohovore s rodičom a dieťaťom.

Rodičia detí budú oboznámení o spôsobe vyučovania zameraného na zmysluplnosť, prepojenie učenia so skutočným životom a s prírodou. Prírodovedné exkurzie a pobyt detí v prírode budú častou a pravidelnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu a napomôžu rozvíjaniu kľúčových kompetencií.

Termín zápisu sa uskutoční podľa platného VZN mesta Liptovský Mikuláš . V rámci zápisu deti preukazujú nielen školskú zrelosť – matematické predstavy, jazykovú zručnosť, ale aj svoje osobnostné a komunikačné kvality.

Dlhodobé projekty

Názov Základnej školy POD STROMOMsymbolický význam pre prírodovedné zameranie školy.

V súčasnej dobe dochádza k úpadku prírodovedného vzdelávania, čo môžeme pozorovať vo výsledkoch testov prírodovednej gramotnosti štúdie "OECD PISA", v ktorých slovenskí žiaci končia pod priemerom. Je to spôsobené aj tým, že žiaci sa v súčasnosti dostávajú do oveľa menšieho styku s prírodnými javmi ako v minulosti. Zároveň učitelia odovzdávajú už hotové informácie žiakom, ktorí ich pasívne prijímajú. To vedie k formálnym vedomostiam, nepochopeniu základných pojmov a nezáujmu o prírodné vedy.

Základná škola POD STROMOM sa snaží o zmenu.

Jej vízia je stať sa školou pre 21.storočie. Jednou z kľúčových pedagogických zásad, ktoré budeme cielene rozvíjať sú:

  • zmysluplnosť učenia - prepojiť vedomosti so skúsenosťami a aktívne zapájať žiakov do
  • vyučovacieho procesu. Žiaci si budú vytvárať vedomosti na základe praktických skúseností, ktoré sú schopní využiť v bežnom živote. Prírodovedné exkurzie budú častou formou vyučovania prírodovedných predmetov. Zároveň budeme využívať aj výskumne ladenú koncepciu prírodovedného vzdelávania a zážitkové vyučovanie...
  • podporovať výchovu k hodnotám - rozvíjať kľúčové kompetencie, zručnosti pre zmysluplný , hodnotný a zodpovedný život. Budeme podporovať sebaúctu a sebauvedomenie, sebareflexiu, hodnotenie a sebahodnotenie, orientácia na kooperatívne riešenie problémov, spoluprácu, budovanie kvalitného emocionálne stabilného prostredia pre deti, pedagógov aj rodičov. Budovanie spoločenstva založeného na spolupatričnosti a pozitívnej klíme. Rozvíjanie estetického cítenia, intuície, kultúrnych hodnôt. Vysoký dôraz na lásku a úctu k prírode a na ochranu života na Zemi.
  • obohatené prostredie –vyučovanie nielen v triedach, ale aj v exteriéri. Organizácia a priebeh vyučovania v účelovom spájaní ročníkov do spoločného vyučovania, vekovo nesegregované vyučovanie. Pravidelný pobyt na gazdovskom dvore. Účelové vyhľadávanie ľudových remeselníkov na Liptove, oboznámenie sa s ich prácou a aj možné učenie sa od ľudových remeselníkov niektorým ľudovým remeslám.

Materiálno-technické a priestorové podmienky

Škola si na začiatok prenajala priestory ZŠ Nábrežie Dr. Aurela Stodou v Liptovskom Mikuláši a to celé prízemie jednej zo 4 budov patriacich uvedenej ZŠ a ďalšie odborné a kmeňové triedy.

V rámci prenajatých priestorov škola disponuje jednou telocvičňou, športovým areálom patriacom mestu a CVČ, odbornou učebňou, dielňou a klubovňou.

Škola ako životný priestor

Škola kladie dôraz na rodinnú atmosféru celej školy a vytvorenie podporujúceho prostredia na učenie a rozvoj. Veľký dôraz kladie na triedy s menším počtom detí, ktorý vyplýva aj z požiadavky rodičov. Spoločnou snahou je hlboké poznanie potenciálu každého dieťaťa a rozvíjanie individuálnych vlastností všetkých detí.

Charakteristika školského vzdelávacieho programu

Ciele výchovy a vzdelávania

Výchovno-vzdelávaciu činnosť smeruje škola k tomu, aby sa mohla stať školou pre spokojné, šťastné a zdravé deti s túžbou po prirodzenosti, kultúrnych hodnotách, múdrosti a vzdelávaní v obohacujúcom prostredí ako je útulne až domáce prostredie školy, gazdovský dvor so zvieratkami, liptovská prekrásna príroda, ktorú deti budú mať potrebu chrániť a vyhľadávať.

  • Žiaci sa naučia tvoriť projekty - ako výstupy z vyučovania, témy ktoré si vyberú a sami odprezentujú, budú zamerané prevažne environmentálne a ekologicky.
  • V matematike, sa deti naučia nebáť sa hľadať svoje vlastné riešenia. Matematikou, ktorú vyučujeme metódou profesora M. Hejného, podporujeme zážitkovosť a objaviteľský charakteru vyučovania, kde chyba je priateľ a pomocník na ceste k riešeniam.
  • Cielene sa zameriavame na predchádzanie porúch čítania a využívame hlavne v 1.ročníku metodológiu fonematického uvedomovania podľa prof. D. B. Eľkonina Radosť z čítania sa potom prenesie do túžby čítať knihy podľa vlastného výberu, alebo odporučenia učiteľom.
  • Deti budeme viest k dramatickému umeniu, k hraniu divadla, k vystupovaniu na verejnosti , k tvorbe vlastných divadiel a ich prezentácii.
  • Žiaci sa naučia pri výtvarnom tvorení používať všetky zmysly a prepojenosť výtvarného umenia s hudbou, rytmom, divadlom a tancom.
  • Staršie deti sa naučia jednoduchým pracovným úkonom potrebným pre život a tiež niektorým vybraným remeslám.
  • V pohybovej a telesnej príprave sa deti stanú obratné a zdatné aj vplyvom pobytu v prírode, tiež viac odolnejšie voči vonkajším nepriaznivým vplyvom.
  • Zabezpečujeme kvalitnú prípravu žiakov v cudzom jazyku (primárne anglickom). Cieľom je umožniť komunikáciu žiakov s okolím v cudzom jazyku a schopnosť vyhľadávať, pochopiť a použiť tieto informácie.
  • Žiakov naučíme gramotnosti v oblasti IKT tak, aby boli schopní tieto prostriedky aktívne používať vo všetkých oblastiach vzdelávacieho procesu.

Zameranie školy

Všetkým žiakom umožňuje škola získať dostatočné všeobecné vedomosti a zručnosti vo všetkých predmetoch. Špeciálne sa pri vzdelávacom procese zameriavame na prírodovedné predmety. Cieľom je, aby prírodovedné vzdelávanie bolo výrazne praktické. To znamená, že vyučovanie sa vedie aj v externom prostredí. Pričom sa využívajú vedecké spôsoby výučby. Čím sa podporuje u žiakov rozvíjanie samostatnosti, iniciatívnosti, kritického myslenia, schopnosti spolupráce a sebareflexie. Súčasne sa plánuje prepojiť jednotlivé oblasti prírodovedného vzdelávania, čím sa umožní žiakom vidieť získané informácie v širších súvislostiach. Škola vychádza z presvedčenia, že práve tieto aspekty vzdelávania budú formovať iniciatívneho, samostatného, kreatívneho človeka, ktorý dokáže spolupracovať s ostatnými. Zároveň budeme u detí rozvíjať aj schopnosť riešiť konflikty a rôzne problémy. Pretože konflikty sú súčasťou každodenného života človeka či už pracovného alebo osobného. A práve aj táto schopnosť spolu s ostatnými vyššie uvedenými schopnosťami predpokladá úspešné uplatnenie na trhu práce a napomôže aj v osobnom živote.

Osobitosti školy

Názov Základnej školy POD STROMOMsymbolický význam pre prírodovedné zameranie školy.

Vysoký dôraz kladieme na lásku a úctu k prírode a na ochranu života na Zemi.

  • Žiaci pravidelne navštevujú gazdovský dvor v Beňušovciach, majú možnosť poznať život domácich zvierat , sledovať ich vývoj, pozorovať a vnímať domáce zvieratá. V okolí gazdovstva je nádherná príroda s výhľadom na celý Liptov a tak sa tu poznatky z vlastivedy a prírodovedy ľahko a prirodzene dopĺńajú priamo pri prechádzkach.
  • Žiaci najmä z druhého stupňa si dopĺňajú vedomosti z biológie a geografie návštevami v SMOPaJi (slovenské múzeum jaskyniarstva a prírody ) v Liptovskom Mikuláši a exkurziami s lektormi z múzea.
  • Škola Pod stromom je zameraná na zmysluplnosť učenia – múdrosť získanú vlastnými zážitkami, bádaním, hľadaním, experimentovaním a objavovaním riešení a vedomostí
  • Prírodovedné predmety učíme prostredníctvom tzv. Expedície
  • Matematiku učíme podľa Hejného metódy:
  • je namiesto formálnych znalostí vzorcov zameraná na budovanie mentálnych schém:

prispieva k rozvoju matematického myslenia, komunikácie, tvorivosti, sociálnych zručností detí

  • deti sa učia čítať podľa moderného šlabikára, ktorý vytvorili logopédi, psychológovia a učitelia na základe dlhodobého výskumu metódou fonematického uvedomovania podľa Eľkonina
  • tvorivá dramatika, hranie divadla, tvorba prezentácií
  • Anglický jazyk učíme od 1.ročníka a to vďaka posilneným hodinám
  • Deti sú pohybovo zdatné , lebo
  • sú často v prírode
  • nemusia sedieť v laviciach bez pohnutia
  • zaraďujeme do hodín cvičenia, rozcvičky, hry
  • Používame slovné hodnotenie v 1. – 5.ročníku, od 6.ročníka hodnotíme slovne aj známkou
  • Žiaci nedostávajú domáce úlohy
  • Snažíme sa o výchovou k dobru, k cnostiam a hodnotám
  • Budujeme spoločenstvo založené na spolupatričnosti, rodinnej atmosfére, slušnosti
  • Dôraz kladieme na rozvíjanie krásy, estetického cítenia, intuície

Stupne vzdelania

ISCED 1 - primárne vzdelanie – 1. stupeň základnej školy (1. – 4. ročník)

Primárne vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním všeobecno-vzdelávacieho programu ostatného ročníka primárneho stupňa základnej školy. Absolvent programu primárneho vzdelávania plynule pokračuje na nadväzujúcom stupni nižšieho sekundárneho vzdelávania alebo adekvátnom stupni viacročného gymnázia.

ISCED 2 - nižšie sekundárne vzdelanie - 2. stupeň základnej školy (5. – 9.ročník)

Úspešným dokončením posledného ročníka ucelenej časti vzdelávacieho programu odboru vzdelávania pre druhý stupeň základnej školy, splní podmienku pre pokračovanie vo vzdelávaní na vyššom sekundárnom stupni (na všeobecnovzdelávacej alebo odbornej strednej škole). A v jeho priebehu ukončuje povinné základné vzdelávanie.

Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní

  • Dokladom o získaní primárneho vzdelania je vysvedčenie s doložkou.
  • Dokladom o získaní nižšieho sekundárneho vzdelania je vysvedčenie s doložkou – so špeciálnym vyznačením ukončenia programu poskytnutého základnou školou.

Začlenenie prierezových tém

Prierezové témy v nižších ročníkoch primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania realizujeme ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu oblastí vzdelávania a vhodných učebných predmetov. Obsah prierezových tém sa realizuje aj formou projektov alebo formou kurzu.

Prierezový charakter má aj finančná gramotnosť. Vyučujúci nachádzajú spoločné témy a na nich poukazujú komplexnosť finančnej gramotnosti. Finančnú gramotnosť realizujeme:

- na primárnom stupni prostredníctvom samostatných aktivít v rámci učebných predmetov slovenský jazyk a literatúra, matematika, prírodoveda, informatika a etická výchova.

- na nižšom sekundárnom stupni je ťažisko finančného vzdelávania v predmetoch občianska náuka, matematika, informatika a etická výchova.

Osobnostný a sociálny rozvoj

Osobnostný a sociálny rozvoj rozvíja ľudský potenciál žiakov, ktorého cieľom je sebapoznanie, sebaúcta, sebavzdelávanie pestovanie dobrých medziľudských vzťahov, podporuje prevenciu sociálno-patologických javov. Začlenili sme ho do jednotlivých učebných osnov predmetov slovenský jazyk a literatúra, etická výchova, občianska náuka, geografia, dejepis, matematika, prírodoveda, informatika, telesná a športová výchova, hudobná výchova a náboženská výchova.

Výchova k manželstvu a rodičovstvu

Výchova k manželstvu a rodičovstvu sa zameriava na utváranie základných vedomostí a zodpovedných postojov v oblasti partnerských vzťahov a rodičovstva v súlade s vedeckými poznatkami a etickými normami. Žiaci získavajú základné poznatky o biologických, psychických a sociálnych potrebách jednotlivých členov rodiny a ich vzájomných interakciách v rámci rodinného spolužitia. Začlenili sme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu etická výchova, občianska náuka, náboženská výchova, prírodoveda, dejepis, telesná a športová výchova.

Multikultúrna výchova

Multikultúrna výchova sa dotýka medziľudských vzťahov a jej cieľom je chápanie a akceptácia iných kultúr a rozvoj medziľudskej tolerancie. Začlenili sme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu slovenský jazyk a literatúra, dejepis, etická výchova, občianska náuka, geografia, vlastiveda, cudzí jazyk, výtvarná výchova, hudobná výchova, informatika, telesná a športová výchova.

Mediálna výchova

Mediálna výchova rozvíja schopnosť zaobchádzať s rôznymi druhmi médií, selektívne využívať ich produkty. Začlenili sme ju do jednotlivých učebných osnov predmetov matematika, informatika, slovenský jazyk, etická výchova, cudzí jazyk a občianska náuka.

Environmentálna výchova

Environmentálna výchova učí žiakov ako svojím konaním ovplyvňujú životné prostredie. A zároveň ako životné prostredie ovplyvňuje život človeka. Environmentálna výchova rozvíja zodpovednosť voči životnému prostrediu, zdravému životnému štýlu, prírodnému a kultúrnemu dedičstvu. Začlenili sme ju do jednotlivých učebných osnov predmetov biológia, chémia, slovenský jazyk a literatúra, etická výchova, občianska náuka, geografia, dejepis, prírodoveda, matematika, vlastiveda, cudzie jazyky, telesná a športová výchova, hudobná výchova, výtvarná výchova a náboženská výchova.

Dopravná výchova – výchova k bezpečnosti v cestnej premávke

Dopravná výchova je zameraná na bezpečné správanie sa v rôznych dopravných situáciách, na osvojenie si zásad dopravy, právnych predpisov, technických podmienok dopravy. Začlenili sme ju do jednotlivých učebných osnov predmetov geografia, výtvarná výchova, telesná a športová výchova, etická výchova, vlastiveda, slovenský jazyk a literatúra.

Regionálna výchova a ľudová kultúra

Regionálna výchova a ľudová kultúra vytvára u žiakov predpoklady na pestovanie a rozvíjanie citu ku krásam svojho regiónu, prírody, staviteľstva, ľudového umenia a spoznávanie kultúrneho dedičstva našich predkov. Je zameraná na to, aby žiaci poznali históriu a kultúru vlastného mesta - rodného kraja. Začlenili sme ju do predmetov slovenský jazyk a literatúra, geografia, dejepis, vlastiveda, hudobná výchova a výtvarná výchova.

Ochrana života a zdravia

Ochrana života a zdravia je zameraná na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách, pri pobyte a pohybe v prírode, na zvládnutie ekologických havárií, dopravných nehôd a živelných pohrôm. Realizujeme ju prostredníctvom učebných predmetov geografia, biológia, chémia, informatika, prírodoveda, hudobná výchova, výtvarná výchova, telesná a športová výchova, náboženská výchova, ako aj samostatne didaktickými hrami a účelovým cvičením - zdravotnou prípravou, civilnou ochranou, pohybom a pobytom v prírode.

Začlenenie národných programov

V učebných osnovách všeobecnovzdelávacích predmetov zapracujeme témy:

  • Manuálu výchovy mládeže k ľudským právam KOMPAS
  • Národný program prevencie proti obezite
  • Národný program s protidrogovou stratégiou
  • Národný program duševného zdravia
  • Národný program prevencie HIV/AIDS
  • Národný program boja proti obchodovaniu s ľuďmi
  • Stratégie prevencie kriminality
  • Národný štandard finančnej gramotnosti


Vnútorný systém kontroly a hodnotenia

Vnútorný systém kontroly a hodnotenia vzdelávacích výsledkov práce žiakov

Hodnotenie žiakov je nevyhnutná súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorá má informatívnu, korekčnú a motivačnú funkciu. Hodnotenie žiakov sa realizuje klasifikáciou a slovným hodnotením. Predmetom hodnotenia vo výchovno-vzdelávacom procese sú učebné výsledky žiakov, ktoré dosiahli v súlade s požiadavkami vymedzenými v učebných osnovách a v štandardoch, schopnosti používať osvojené vedomosti, zručnosti a návyky ako aj usilovnosť, osobnostný rast, rešpektovanie práv iných osôb, ochota spolupracovať a správanie žiakov podľa vnútorného poriadku školy.

Hodnotenie a klasifikáciu žiakov vykonávame podľa Zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon). Žiakov 1.-5. ročníka hodnotíme slovne na základe odseku 3) §55. Žiakov 2. stupňa od 6.ročnka hodnotíme kombináciou klasifikácie a slovného hodnotenia.

Učiteľ oznamuje žiakovi výsledok klasifikácie a hodnotenia, využíva slovné hodnotenie výkonov žiaka s dôrazom na kladné, pozitívne, povzbudzujúce hodnotenie, orientuje sa silné stránky jeho osobnosti, nadanie, tvorivosť, talent, využíva jeho sebahodnotenie a sebareflexiu a umožňuje tak žiakovi zažiť úspech.

Učiteľ si vedie evidenciu o každej klasifikácii žiaka. Celkové hodnotenie na konci školského roka nesmie nikdy závisieť len od výsledku jednej skúšky.
Cieľom hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov v škole je poskytnúť žiakovi a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako žiak zvládol danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy, aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov. Cieľom je ohodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami. Budeme dbať nato, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov na úspešných a neúspešných. Budeme odlišovať hodnotenie spôsobilostí od hodnotenia správania.

Pri hodnotení a klasifikácii výsledkov žiakov budeme vychádzať z metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu.

Celkové hodnotenie žiaka na konci prvého a druhého polroka na vysvedčení vyjadruje takto:

  • prospel,
  • neprospel.

Na hodnotenie a klasifikáciu získavame podklady hlavne týmito metódami, formami a prostriedkami:

  • pozorovaním žiaka
  • sledovaním výkonu žiaka
  • pripravenosťou žiaka na vyučovanie
  • rôznymi druhmi skúšok (písomné, ústne, praktické, pohybové a didaktické testy)
  • analýzou výsledkov činností žiaka
  • konzultáciami
  • rozhovormi so žiakom aj s rodičom
  • povinnými písomnými prácami

Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy

Kontrolná činnosť vedenia školy vychádza z jej hlavného poslania k nadriadeným orgánom a verejnosti. Sledujeme ňou podmienky a priebeh ako i úroveň a efektívnosť výchovy a vzdelávania vzhľadom k platným právnym predpisom a záväzným pedagogickým dokumentom na úrovni ZŠ.

Pri hodnotení postupujeme podľa daných kritérií:

  • zapájanie sa žiakov do vyučovacieho procesu
  • napomáhanie k tímovej spolupráci
  • komunikatívnosť
  • sebahodnotenie
  • pripravenosť učiteľa na vyučovaciu hodinu
  • skladba vyučovacej hodiny
  • učebné pomôcky
  • využívanie IKT
  • spôsob hodnotenia
  • vedomostná úroveň
  • plnenie učebných osnov
  • vzťah učiteľ – žiak
  • vyplňovanie pedagogickej dokumentácie
  • spolupráca s vedením školy, s ostatnými vyučujúcimi a rodičmi

Podklady na hodnotenie získavame na základe:

  • hospitačnej činnosti
  • rozhovoru
  • výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje
  • mimoškolskej činnosti
  • vzájomného hodnotenia učiteľov
  • anonymného hodnotenia od žiakov


Školský učebný plán

Učebný plán pre primárne a nižšie sekundárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom slovenským je vytvorený na základe ŠVP. Predmety v ktorých bola navýšená hodinová dotácia oproti štandardu sú zvýraznené červenou farbou.

Učebný plán pre 1. až 5. ročník v školskom roku 2021/22 až 2022/23

Vzdelávacia oblasť

Vyučovací predmet

primárne vzdelávanie

nižšie stredné vzdelávanie


Poznámky k ŠUP:

  • Voliteľné (disponibilné) hodiny sme použili na dotvorenie školského vzdelávacieho programu na vyučovacie predmety, ktoré́ rozširujú a prehlbujú obsah predmetov zaradených do štátneho vzdelávacieho programu. Disponibilné hodiny sa využívajú v rámci profilácie školy na rôzne vyučovacie predmety. Keďže kapacitne telocvičňa nespĺňa požiadavku "vhodných podmienok", nie je možné hodiny telesnej a športovej výchovy na prvom stupni navýšiť. Disponibilné hodiny v rámci 1. stupňa boli rozdelené tak, aby sa umožnilo vyučovanie anglického jazyka od 1. ročníka. Medzi hlavné ciele patrí aj podpora vyučovania prvouky a prírodovedy prostredníctvom pravidelných exkurzii na gazdovskom dvore a do okolitej prírody. Vyučovanie bude prebiehať aktívnym spôsobom prostredníctvom priameho pozorovania dejov v prírode a využitím experimentov a projektov, ktoré si vyžadujú väčší časový priestor ako 1 hodinu týždenne. Matematika vyučovaná metódou prof. Milana Hejného si vyžaduje viac priestoru pre jej objaviteľský charakter. Disponibilné hodiny na 2. stupni sa využívajú na to, aby vznikol dostatočný priestor na praktické vyučovanie prírodovedných predmetov a zároveň sa od 6.ročníka umožňuje kontinuálne štúdium druhého cudzieho jazyka.
  • Predmet telesná́ a športová́ výchova prebieha na prvom stupni aj na druhom v spojených ročníkoch.
  • Športové výcviky sa v kontexte § 6 ods. 1 písm. c) vyhlášky č. 223/2022 Z. z. realizujú ako plavecké, snoubordingové, cyklistické, lyžiarske, korčuliarske, ale môže ísť aj o iné (vyhláškou nepomenované) športové výcviky. Tieto výcviky sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu – konkrétne v rámci vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb. Keďže obsahovo ide o súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu s väzbou na predmet telesná a športová výchova, čas ich uskutočňovania je možné "započítavať" do ustanoveného týždenného rozsahu vyučovacieho predmetu telesná a športová výchova.
  • Podľa § 2 ods. 8 vyhlášky č. 223/2022 Z. z. o základnej škole škola organizuje výchovnovzdelávaciu činnosť aj formou výletov, exkurzií, projektov, seminárov, vyučovacích blokov alebo kurzov. Počet dní, počas ktorých sa výchovno-vzdelávacia činnosť uskutočňuje touto formou, a ich obsahové zameranie, sa určuje tak, aby bola zachovaná celková časová dotácia predmetu podľa učebného plánu.
  • Škola môže pri tvorbe školského vzdelávacieho programu rozdeliť hodinové dotácie a vzdelávacie štandardy na celý stupeň vzdelávania pri zachovaní postupnosti jednotlivých vzdelávacích štandardov a celkového počtu vyučovacích hodín jednotlivých vyučovacích predmetov za predpokladu, že zachová ich vnútornú logickú štruktúru a zásadu veku primeranosti.
  • V ročníku, v ktorom je jedna hodina v týždni v rozvrhu ako posledná, možno vyučovať v dvojhodinových celkoch každý druhý týždeň (na základe rozhodnutia RŠ).

Formy praktickej výučby

  • vyučovanie na našej škole začíname o 8. hodine, pričom ŠKD je otvorený už od 7.00
  • vyučovanie na 1. stupni prebieha od 8.00 do 13.35 s prestávkami 5 minút

20 min, 5 minút, 30 minút na obed a poobede 5minút, 5minút.

  • Vyučovanie na 2. stupni je obdobné, pričom žiaci navštevujú často v rámci biológie environmentálne vzdelávanie v SMOPAji ( Slovenskom múzeu jaskyniarstva a prírody)
  • anglický jazyk vyučujeme od prvého ročníka po deviaty, druhý cudzí jazyk bude vyučovaný v rámci disponibilných hodín od šiesteho ročníka. Druhý cudzí jazyk bude zvolený na základe záujmu rodičov a personálnych možností školy.

Učebné osnovy

Učebné osnovy sú totožné so vzdelávacím štandardom ŠVP pre príslušné predmety. Zvýšená časová dotácia pre jednotlivé predmety bude použitá pre prehĺbenie kvality vyučovania, opakovanie a vytvorenie dostatočného priestoru pre diskusie žiakov k príslušným témam.

Pri prírodovedných predmetoch (prírodoveda, geografia, biológia, fyzika, chémia) použijeme navýšenú časovú dotáciu.

Učebné osnovy pre vyučovanie Anglického jazyka v 14. a 2. ročníku sú v prílohe ŠkVP verejnosti nezverejňované.

Anglický jazyk

Každý z nás si uvedomuje potrebu a význam kvalitného jazykového vzdelania. Dobré osvojenie cudzieho jazyka pomáha žiakovi prekonávať bariéry a tak prispievať v budúcnosti k zvýšeniu jeho mobility v osobnom živote, v ďalšom štúdiu a napokon v uplatnení sa na trhu práce. S cieľom zabezpečiť žiakom kvalitné jazykové vzdelanie pre ISCED 1 a 2 budeme vyučovať anglický jazyk v rámci disponibilných hodín už od 1. ročníka:

  • 1.ročník s časovou dotáciou 1h/týždenne
  • 2.ročník s časovou dotáciou 2h/týždenne
  • v ostatných ročníkoch je predmet spracovaný presne v rozsahu stanovenom ŠVP.

Poznámky

Povinné predmety ročníka sú stanovené podľa Štátneho vzdelávacieho programu. Predmety doplňujúce stanovený počet hodín sú súčasťou školského vzdelávacieho programu. Obsah jednotlivých vyučovacích hodín každého predmetu, metódy a formy práce na vyučovacej hodine sú plne v kompetencii vyučujúceho.


Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov

Škola podporuje pedagogických zamestnancov v ďalšom vzdelávaní s potrebami a požiadavkami školského vzdelávacieho programu. Pre tento účel je vypracovaný plán kontinuálneho vzdelávania. Pedagogickí zamestnanci sa zúčastňujú inovačného vzdelávania, aktualizačného vzdelávania, špecializačného vzdelávania.

Ak potreby školského vzdelávacieho programu budú vyžadovať, aby si niektorí z pedagogických zamestnancov doplnil svoju kvalifikáciu a získal vzdelanie absolvovaním študijného programu alebo vzdelávacieho programu v študijnom odbore na výkon pedagogickej činnosti pre príslušnú kategóriu a podkategóriu pedagogického zamestnanca, takému zamestnancovi škola umožní získať profesijné kompetencie požadované na doplnenie kvalifikačných predpokladov alebo splnenie kvalifikačného predpokladu na vyučovanie ďalšieho aprobačného predmetu.

Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami

Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je žiak, u ktorého je potrebné zabezpečiť ďalšie zdroje na podporu efektívneho vzdelávania. Použitie ďalších zdrojov umožní vytvoriť kvalitatívne nové prostredie, zodpovedajúce potrebám žiakov, ktorí si vyžadujú špeciálny prístup vo vzdelávaní. Pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami /ŠVVP/ vychádzame z platných dokumentov, najmä zo zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a z vyhlášky č. 320/2008 o základnej škole, ako i z ďalších platných a záväzných dokumentov.

Zásady komunikácie učiteľa s rodičom:

  • Vytvorenie dostatočného časového priestoru na rozhovor s rodičom  Získanie si dôvery rodičov, poskytujeme im jasné a zrozumiteľné informácie, podporujeme a povzbudzujeme ich pri problémoch
  • Vzájomné počúvanie sa  Rozhovor musí prebiehať v pokojnej atmosfére, vedieme ho optimisticky, pedagóg hľadá neustále riešenia ako pomoc pre rodiča
  • Situácie, ktoré sme s dieťaťom zažili, jeho správanie, reakcie iba popisujeme, ale ich nehodnotíme  Uvádzame zdroje svojich informácií a to isté umožňujeme aj rodičom
  • Stanovíme "pravidlá hry", ujasníme si pojmy a trváme na dodržiavaní týchto pravidiel
  • Celý rozhovor je jasnou snahou učiteľa poradiť rodičom, hľadať riešenia a ponúknuť im pomoc
  • Uskutočňujeme zápis zo stretnutia s autentickým podpisom oboch, príp. všetkých zúčastnených strán, ktorý eviduje triedny učiteľ alebo výchovný poradca

Individuálny výchovno-vzdelávací program je súčasťou povinnej dokumentácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, individuálne integrovaného v bežnej triede základnej školy. Je to dokument, ktorého účelom je plánovanie vzdelávania žiaka podľa jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb. Individuálny výchovno-vzdelávací program obsahuje: - základné informácie o žiakovi a vplyve jeho diagnózy na výchovno-vzdelávací proces; - požiadavky na úpravu prostredia školy a triedy; - modifikáciu učebného plánu a učebných osnov; - aplikáciu špeciálnych vzdelávacích postupov; - špecifické postupy hodnotenia učebných výsledkov žiaka; - špecifiká organizácie a foriem vzdelávania; - požiadavky na zabezpečenie kompenzačných pomôcok a špeciálnych učebných pomôcok ; - zabezpečenie servisu odborníkov – špeciálneho pedagóga, liečebného pedagóga, psychológa, logopéda a iných. Všetky špecifické úpravy sa vypracovávajú v individuálnom rozsahu a kvalite tak, aby zodpovedali špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám konkrétneho žiaka. Ak je žiakovi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami potrebné prispôsobiť obsah a formy vzdelávania v jednom alebo viacerých vyučovacích predmetoch, vypracuje vyučujúci daného predmetu v spolupráci so špeciálnym pedagógom ako súčasť individuálneho vzdelávacieho programu Úpravu učebných osnov konkrétneho predmetu. Ide o úpravu obsahu vzdelávania žiaka, t. j. vychádza sa z učebných osnov predmetu. Individuálny výchovno-vzdelávací program sa v priebehu školského roka môže upravovať a doplňovať podľa aktuálnych špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb žiaka. Individuálny výchovno-vzdelávací program podpisuje riaditeľ školy, triedny učiteľ, špeciálny pedagóg a zákonný zástupca žiaka.

Pedagogické zásady práce pri práci so žiakmi so ŠVVP:

  • rešpektovanie zvláštností a možností žiaka
  • informovanosť všetkých pedagógov o probléme žiaka s dôrazom na mlčanlivosť informácií zistených pri výkone povolania
  • oboznámenie všetkých pedagógov so spôsobmi vzdelávania, hodnotenia žiaka a možnosťami úľav
  • oboznámenie spolužiakov s rozdielnym spôsobom hodnotenia žiaka
  • skoré poskytnutie špeciálnej pomoci (koniec 1. začiatok druhého ročníka a priebežne, čím skôr, tým lepšie)
  • dodržiavanie jednotlivých vývojových etáp
  • vytváranie optimálneho pracovného prostredia, priateľskej atmosféry  zabezpečenie kompenzačných a didaktických pomôcok
  • využívanie špeciálnych metód a foriem práce odporučených odborným pracovníkom CPPP
  • dodržiavanie zásady všestrannosti (dieťa musí mať možnosť kompenzovať svoje znevýhodnenie inými činnosťami, v ktorých je úspešnejšie)  dodržiavanie zásady sústavnosti
  • stanovenie si reálnych cieľov, postupné zvyšovanie nárokov
  • podporovanie snahy žiaka, aj pri najmenšom zlepšení výkonu udeľovať pochvaly, nedostatky neporovnávať s ostatnými
  • zaraďovanie častých prestávok, striedanie pracovného tempa a pracovných činností podľa odporúčania CPPP

Školský vzdelávací program Škola v ktorej sa deti učia NAOZAJ rady... ISCED 1 a ISCED 2 na školský rok 2023-2024 bol prerokovaný a schválený na Pedagogickej rade Súkromnej základnej školy POD STROMOM dňa 31. 08. 2023

Mgr. Bibiana Šmollová, riaditeľka školy

Školský vzdelávací program Škola v ktorej sa deti učia NAOZAJ rady... ISCED 1 a ISCED 2 na školský rok 2023-2024 bol prerokovaný Radou školy pri Súkromnej základnej škole POD STROMOM dňa 14. 09. 2023.

xy, predseda rady školy

Na pedagogickej rade dňa : Na rade školy dňa :

31. 08. 2023 14.09. 2023

Pedagogická rada odporúča Rada školy

s c h v á l i ť p r e r o k o v a l a

Školský vzdelávací program Školský vzdelávací program

Súkromnej základnej školy Súkromnej základnej školy

..................................................... .........................................................

riaditeľka školy predseda RŠ

Stanovisko zriaďovateľa:

a) s c h v a ľ u j e

b) schvaľuje s pripomienkami

c) neschvaľuje

Školský vzdelávací program

.....................................................
zriaďovateľ

© 2017 Pod stromom. Liptovský Mikuláš
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky